Waarom is een BMX eigenlijk zo laag?

Je hebt ze vast wel eens zien rondcrossen: die laag gebouwde BMX-fietsen waar de berijders de meest ingewikkelde stunts mee uit kunnen halen. Het ziet er meestal niet erg comfortabel uit, zo’n groot persoon op zo’n klein fietsje.

Hetzelfde zie je terug in bijvoorbeeld een stuntstep. Ook die zijn een stuk compacter dan gewone steps, die je steeds meer door steden rond ziet rijden.

Waarom zijn die fietsen dan toch zo laag gebouwd? Leuk dat je het vraagt, dat leggen we je hieronder namelijk haarfijn uit.

Wendbaar en flexibel

Je zult begrijpen dat het voor een BMX-fietser van groot belang is om wendbaar te zijn. Het draait immers allemaal om scherpe bochten, sprongen en andere stunts.

En dat is de kern van waarom die BMX-fietsen en stuntsteps zo laag zijn.

Door het lage evenwichtspunt en de kleine wielen, ben je namelijk een stuk wendbaarder. En dat is precies wat je wilt van een BMX-fiets.

De bouw van de fiets helpt BMX-ers dus om snel hun snelheid op te kunnen bouwen, scherp te kunnen sturen en daardoor de gewenste stunts uit te kunnen voeren.

Andere voordelen

Maar de compacte bouw van BMX-fietsen en stuntsteps is niet alleen voordelig voor de mensen die er trucs op willen uithalen. Ook voor de dagelijkse forens kan het een handig voordeel bieden.

Met name een stuntstep is namelijk erg handzaam en gaat dus eenvoudig mee in de trein. Zeker wanneer je nét te ver van een station woont en/of werkt om het iedere dag te kunnen lopen, kun je daarmee dus je woon-werkverkeer een stuk eenvoudiger maken.

Een BMX-fiets is een andere optie, maar neemt nog altijd aardig wat ruimte in beslag in de trein. Dan ben je waarschijnlijk toch beter af met een gewone vouwfiets. Die BMX voelt zich tenslotte toch het meeste thuis op de crossbaan.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*